کاسپین24 گزارش می دهد:

محیط بانان حافظان عرصه محیط زیست

پنج شنبه , 27 مهر 1396پرنیت خبر

کاسپین24/محیط بانان حافظان عرصه محیط زیست.‌

به گزارش کاسپین24 از بهشهر؛محیط بانی شغلی است که تنها عشق بی کران و نامحدود به زیست بوم و طبیعت سبب می شود تا فرد آن را ادامه دهد زیرا دوری از خانواده ، کار در شرایط سخت، احتمال درگیری با شکارچیان، خطر مرگ و آسیب دیدگی، خطر زندان و اعدام در صورت از پادرآوردن شکارچیان و... می تواند سبب شود تا هر کس شغل خود را عوض کرده و به دنبال کسب درآمد بیشتر در محیطی امن تر باشد اما محیط بانان با عشق به طبیعت و حیات وحش، جان شیرین خود را در دست گرفته و با حداقل ها می سازند تا  حافظ محیط زیست باشند و امروز به سراغ مردی می رویم که تمام قد و مردانه پای حفاظت از محیط زیست مازندران ایستاده است.
جنگل های هیرکانی گنجی نهان در هزارجریب نکا
 عقربه ها ساعت 7 را نشان می دهد می خواهیم به سراغ محیط بان نمونه سفید کوه منطقه هزار جریب نکا برویم.
بعد از طی چند کیلومتری از مسیر  به دو راهی که رسیدیم تابلوی سبز رنگ که کلمه هزارجریب بر آن نقش بسته نمایان شد. حدود 70 کیلومتر با محیط بانی سفید کوه فاصله داریم.
چندکیلومتری از راه را طی می کنیم، چشمانم مجذوب درختان قد برافراشته جنگل های هیرکانی شده بودسرمای صبحگاهی صورتم را نوازش می داد. به منطقه یخچال دره رسیدیم هوای خنک آنجا را در کمتر جای می توان یافت. هنوز مسافت زیادی تا مقصدمانده است.
کمی جلوتر در کنار چشمه ای  بنام "ال چشمه"  که در همه فصل ها پر آب  است توقف می کنم. کمی استراحت در کنار این چشمه و همراه با تلالو نوازشگرانه خورشید سرحالم می آورد.
ادامه این مسیر  جاده خاکی است و رفت و آمد را در روز های سرد زمستانی برای مردمان این منطقه بسیار دشوار می کند. تابلو روستا کفرات از جلو چشمانم می گذرد.
جوجه قرقاول ها
طبیعت بکر هزارجریب هر آدمی را به وجد می آورد. گویا در این منطقه جاده سازی انجام نگرفته  و به دلایل محیط ریستی سازمان محیط زیست با جاده سازی در پارک ملی پابند مخالفت کرده است چرا که احداث جاده در قلب پارک ملی پابند منجر به تلفات بی شمار حیات وحش  بر اثر تصادفات جاده ای می شود.
 در ادامه مسیر سه جوجه قرقاول با پرهای به رنگ قهوه ای و سیاه، زیباتر از عکس های قرقاولی که تا  به حالا دیده بودم، سرمست در حال قدم زدن از جاده بودند. با لبخندی بر لب به تماشا می نشینم . آن ها خود را به مزارع گندمی که متصل به جنگل رسانده و پرواز کنان در لابه لای درختان جنگل محو شدند.
محیط بانی سفید کوه
اینجا گویی زیبایی تمامی نداردبلاخره به روستای سفیدکوه وارد می شوم. صدای آرام آب ازرودخانه زیبایی که از وسط روستا می گذرد،گوش مردمان‌این روستارا نوازش می دهد
خانه ای کاه گلی که سمت بیرونش برای در امان ماندن از سرما و برف سیمان شده بود تمام دارایی محیط بانی سفیدکوه است.
محیط بان سید رضا کاظمی که چندی پیش محیط بان نمونه شهرستان نکا از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران معرفی شده به گرمی پذیرای من می شود.
اینجا  در واقع خانه دوم ماموران حفاظت محیط زیست محسوب می شود  خانه ای که هرچند کوچک محقر می نماید اما جای جای آن پر از رشادت،مردانگی و عشق است.
وسعت پارک ملی پابند سفیدکوه حدود 24668هکتار بوده  که  پوشیده ازدرختان جنگل های پهن برگ خزان کننده هیرکانی بوده وقدمت زیادی دارند و تنها علاقه و عشق می تواند کسی را پایبند به محافظت از این منطقه کند.
سرقرقاول ها مدرکی برای اثبات جرم
 این محیط بان نمونه  از مرارتها و تخ و شیرینی های کار برایم می گوید:آخرین روزهای فصل بهاردر حال سپری بود و من به اتفاق یکی از همکاران در حال گشت زنی در یکی از روستاهای منطقه هزارجریب بودم.
ناگهان صدای گلوله تفنگ به گوشمان رسید.صدا از بالای تپه روستایی که در اطراف آن گشت می زدیم بود.
خودمان را به سرعت به بالای تپه رساندیم،به سختی از لابه لای درختان می توانستیم ببینیم،آرام وبا کم ترین جلب توجهی تعقیبش کردیم. دریک لحظه من و همکارم او را غافلگیر کرده شکارچی را دستگیر کردیم. شکارچی که فهمید دردام محیط بان افتاده ، شروع کرد به فریاد زدن و از اهالی روستا کمک خواست.
فصل برداشت گندم بود و کشاورزان واهالی روستا صدای فریاد شکارچی  به گوشششان رسید همه به سمت ما حرکت کردند.فاصله ما تاماشین زیاد بود و نمی توانستیم با سرعت از منطقه بیرون برویم. مردم روستا با چوب وداس به سمت ما حمله کردند.قرقاول ها را از شکارچی گرفته بودم.در این لحظه نگاهم به قرقاول ها افتاد و به سر هایی که از بدنشان آویزان بود.در یک لحظه سرقرقاول ها را جدا کرده ودرجیب خود گذاشتم.اهالی روستا قرقاول و تفنگ را از ما گرفتند و شکارچی را نیز با خود به طرف محل بردند.
ما با دستان خالی به سمت ماشین حرکت کردیم ،همکارم برای اینکه شکارچی به راحتی توانسته فرار کند و مامدرکی برای اثبات جرمش نداشتیم بسیار ناراحت بود
 وقتی سوار ماشین شدیم ، سرم را به طرفش برگرداندم وبا لبخندی گفتم ناراحت نباش! دست در جیبم انداخته و دوسرقرقاول را به او نشان دادم. او بانگاهی کنجکاوانه که حالا چه باید کرد به من نگاه کرد. به دفتر شورای بخش روستا رفتیم و حوادثی که اتفاق افتاده بود را برایش توضیح داده و سرقرقاول ها را نیز به او نشان دادم. صورتجلسه تنظیم  و متخلف به دادگاه معرفی شد. شکارچی قرقاول  محکوم به پرداخت جزای نقدی و تفنگش نیز توقیف شد.
شکار مرال در کوه های اوراست
 این شیرمرد بیشه های مازندران  می گوید:در حال گشت در مناطق هزار جریب بودیم که گزارش مبنی بر شکار یک راس مرال در کوه های اوراست همراه بامشخصات شکارچی توسط یکی از دوستداران حیات وحش دریافت کردیم. شکارچی می خواست شکار را ازیک روستا به روستای دیگر انتقال دهد. دو راه فرعی برای دسترسی به روستا وجد داشت.پیش بینی کردیم که از این راه فرعی شکارچی عبور کند.من به اتفاق همکارم در میانه این راه فرعی به کمین نشستیم تا بتوانیم شکارچی را همراه با گوشت مرال دستگیر نماییم.ساعت ها گذشت ولی شکارچی از این مسیر عبور نکرد. به محیط بانی برگشته و مطمئن شدیم شکارچی حتما شکاررا به منزل خود برده ،با هماهنگی اداره حکم بازرسی از منزل متخلف را گرفتیم. من وهمکارم به روستایی که شکارچی مرال در آن جا زندگی می کرد ،رفتیم.
باران با شدت زیاد  می بارید و ما در این سرما و زیر باران کاملا خیس شده بودیم.وقتی به روستا رسیدیم از یکی ازاهالی روستا آدرس منزل شکارچی را پرسیدیم و او هم به ما گفت که این شخص  چند ساعت پیش با اسبی که بار هیزم داشت به روستا آمده است.
منزل شکارچی متخلف رفته و به بازرسی از منزل پرداختیم. به داخل اتاقی رفتیم که پر از وسایل مختلفی بود.چند یخچال که کنارهم قرار گرفته بود توجه ما را جلب کرد.
 به سمت یخچال ها رفتیم ولی چیزی از گوشت مرال پیدا نکردیم. دقیق تر همه چیز را نگاه می کردیم  که دریک لحظه متوجه شدیم همسر شکارچی سراسیمه چیزی را داخل پتو گذاشته و مخفی کرده است.پتو را ازدستش گرفته و آن را گشودیم  و دیدم که جیگر و قلوه مرال و کمی گوشت درونش جاسازی شده است خانمش به سمت ما آمد و گفت بده این را برای مادرم میخواهم ببرم !

وقتی از اتاق بیرون آمدیم ، نگاهمان به خانه کوچکی که در پشت این اتاق بود افتاد. از شکارچی خواستیم در این اتاق را باز کند ولی او از باز کردن در اتاق ممانعت کرد و گفت :این اتاق برای زن دومش بوده و اکنون به شهر رفته وکلید خانه اش را ندارد. به طرف شکارچی برگشتم و گفتم اگر می خواهید در شکسته نشود دراتاق را باز کنید. هنگامی که جدیت ما را دید در خانه را گشود. به اتاق وارد شدیم و یخچالی پرازگوشت مرال کشف کردیم. شکارچی غیرمجازبا مدرک موثق دستگیر شدو با تشکیل پرونده به دادگاه معرفی و محکوم به پرداخت جریمه شد.
محیط بانی درنکا
کاظمی در خصوص وضعیت محیط بانی در این منطقه می گوید:اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نکا دارای سه پاسگاه محیط بانی است.
 محیط بانی سفید کوه،لایی ،کلنگاه  ومحیط بانی وشوا که این روزها در حال ساخت است. محیط بانی سفیدکوه دارای یک ساختمان استیجاری  در روستای سفیدکوه بوده که البته زمینی در روستای ارم برای احداث این محیط بانی درنظرگرفته شده ولی هنوز بودجه و اعتباراتی برای ساخت این محیط بانی تخصیص داده نشده است.محیط بانی لائی نیز یک ساختمان استیجاری است.
محیط بانی کلنگاه یک محیط بانی فصلی که ابتدا به صورت چادر موقت بوده و با تلاش محیط بانان به یک محیط بانی ثابت تبدیل شده است.  قرار است با حمایت دوستداران وخیرین محیط زیست و مامورین محیط زیست  اعتبارات محیط بانی کلنگاه تامین شده تا ساختمان محیط بانی کلنگاه را بسازیم.
وی همچنین از کمبود امکانات در این پاسگاه های محیط بانی می گوید و اینکه محیط بانی سفیدکوه فقط به یک دستگاه موتور مجهز و اینکه برای منطقه وسیعی مثل پارک ملی پابند یک دستگاه خودرو داریم.
می گوید: تنها عشق و علاقه به طبیعت سبب شده این سال ها با وجود سختی این شغل هنوز باعلاقه فعالیت نمایم.

گفت و گوی از زهرا رمضانی خبرنگار کاسپین24

مصدومیت 13هزار نفر بر اثر حوادث رانندگی در مازندران

۷۴۸ پروژه عمرانی طی چهار سال در آمل بهره برداری شد

مسئولیت پذیری در مدیریت جدی گرفته شود

تغییر کاربری زمین کشاورزی با مجوز دولتی!

آیا شورای شهر حقوق شهروندی را رعایت می کنند؟

پرواز سیمرغ فجر در آسمان فرهنگ و هنر مازندران

چرتکه در والیبال!

آقای مدیرکل اگر وقت شد "شکل شاه" را دریابید!

هشتگ به وزیر: ورزشگاه می خواهیم

پایان چرت زمستانی آقای معاون استاندار!

خداحافظی با صنعت قدیمی مازندران/ چرم سازان لوله ساز می شوند

ردپای نور چشمی‌ها در حیاط خلوت «شرکت‌های کشت و صنعت کارون»